Egzamin na prawo jazdy – ronda, czyli „zakręcone” skrzyżowania.

No i dotarliśmy szczęśliwie do ostatniego rodzaju skrzyżowań, które mogą się pojawić na Twojej trasie egzaminacyjnej. Ronda, czyli skrzyżowania o ruchu okrężnym są praktycznie pewniakiem na każdym egzaminie. Są to obecnie na tyle powszechne skrzyżowania, że w zasadzie w każdym mieście, nawet tym mniejszym można ich znaleźć kilka. Nic więc dziwnego, że egzaminator będzie chciał sprawdzić tam Twoje umiejętności.


Nie taki diabeł straszny

Ronda jako skrzyżowania obrosły już niemal legendą. Powstało tyle teorii, opinii i często przerysowanych opowieści, że faktycznie mogą budzić lęk wśród początkujących kierowców – a nie powinny. Postaram się Wam pokazać, że można całkiem przyjemnie sobie z nimi poradzić.

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego tak dużo powstaje rond na naszych drogach? No właśnie, to nie kwestia mody, czy estetyki (chociaż czasami ma to znaczenie 😊). Powód jest zgoła bardziej prozaiczny. Ronda jako skrzyżowania odgrywają istotną rolę w inżynierii ruchu drogowego. Swoją konstrukcją ograniczają do niezbędnego minimum przeplatanie strumieni ruchu i wymuszają ograniczenie prędkości, czym zapewniają kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu (w ruchu prawostronnym: pojazdów nadjeżdżających z lewej strony) i wydatnie podnoszą poziom bezpieczeństwa. I tak właśnie jest chociaż wielu kierowcom może wydawać się inaczej. Prawidłowo zaprojektowane skrzyżowanie o ruchu okrężnym ma przede wszystkim mniej punktów kolizyjnych w porównaniu z tradycyjnym układem o podobnej przepustowości. Część z nich, jak chociażby „mini ronda” stosowane są jako elementy uspokojenia ruchu. Ale dość tych wywodów technicznych. Ważne są konkrety.


Oswoić ruch okrężny

Cały problem, który dotyczy ruchu okrężnego wiąże się z mnogością wariantów tych skrzyżowań.  Od małych popularnie zwanych „pinezkami” mini rond do ogromnych, wielopasowych skrzyżowań  z wyspą centralną, na której można by postawić wieżowiec. 😎 Kierowcy bardzo często nie wiedzą jak się na nich zachować właśnie z tego powodu, że skrzyżowania te występują w rożnych odmianach. A już kulminacją problemu jest użycie kierunkowskazów. Problem ten urósł już chyba do miana kultowego. Mimo wszystko to właśnie ta różnorodność pozwoli znaleźć nam klucz do przyswojenia sobie odpowiednich zachowań.


Różne ronda, różne zachowania

Pomimo, że za chwilę powiem Wam o czterech najważniejszych typach rond to spójrzmy najpierw na wspólne cechy praktycznie wszystkich.


  1. Oznakowanie

Tym co wyróżnia skrzyżowania o ruchu okrężnym i sprawia, że od razu je rozpoznajemy jest właśnie charakterystyczne oznakowanie. Pamiętaj zawsze obserwuj znaki przed skrzyżowaniem. Zestaw dwóch znaków (najczęściej określający rondo): „ustąp pierwszeństwa” i „ruch okrężny” wskazuje na właśnie taki typ skrzyżowania i oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. W przypadku samego znaku „ruch okrężny” ruch zorganizowany jest tak samo, jednak UWAGA! zmieniają się zasady pierwszeństwa;

  • Pierwszeństwo

Pierwszeństwo na przytłaczjącej większości skrzyżowań o ruchu okrężnym określa zestaw dwóch znaków, o których pisałem wyżej. Oznaczają one oczywiście pierwszeństwo kierującego znajdującego się na tym skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym na to skrzyżowanie. Dlatego zawsze zbliżając się do takiego skrzyżowania zwolnij i obserwuj pojazdy poruszające się przez skrzyżowanie – spójrz w lewo! Bardzo, bardzo rzadko zdarzają się na drogach skrzyżowania oznakowane wyłącznie znakiem „ruch okrężny”, bez znaku „ustąp pierwszeństwa”. Na takim skrzyżowaniu równorzędnym to pojazd z prawej strony ma pierwszeństwo czyli ten, który wjeżdża na skrzyżowanie!

  • Budowa

Tym, co wyróżnia skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest wyspa centralna czyli element, wokół którego odbywa się ruch przez skrzyżowanie. Możemy spotkać jeden, dwa lub nawet trzy pasy ruchu, które są „zwinięte” wokół środkowej wyspy. Oprócz tego mamy wloty i wyloty, czyli po prostu miejsca gdzie wjeżdżamy lub zjeżdżamy ze skrzyżowania – to tam przecina się nasz tor jazdy z innymi pojazdami – są to miejsca szczególnie ważne!


Wariant I – skrzyżowania z wyspą centralną i z sygnalizacją świetlną

Jest to najmniej „rondowy” 😊 typ skrzyżowań o ruchu okrężnym. Dlatego też takie skrzyżowanie należy potraktować bardziej jak klasyczne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, niż o ruchu okrężnym. Z ronda zostało tu tylko to, że jedziemy wokół większej wyspy. Kwestie związane z pierwszeństwem w dużej mierze rozwiązują tutaj sygnały świetlne. Wjeżdżając na takie skrzyżowanie używamy klasycznie kierunkowskazu w prawo lub w lewo, natomiast opuszczając nic nie sygnalizujemy ponieważ pasy ruchu przechodzą tutaj na wprost przez skrzyżowanie.


Wariant II – mini ronda, czyli „pinezki”

Jak sama nazwa wskazuje, jest to mniejsza forma skrzyżowania o ruchu okrężnym, mająca na celu spowolnienie i udrożnienie ruchu drogowego. W jakich sytuacjach stosuje się mini ronda? Najczęściej w miejscach, gdzie występuje problem z przepustowością skrzyżowania. Na mini rondzie panują takie same przepisy ruchu drogowego, jak na standardowym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, jednak ten rodzaj ronda wykorzystywany jest w przypadkach, gdzie nie ma możliwości przebudowy drogi ze względu na otaczającą ją infrastrukturę. Funkcjonujące mini ronda są prawie zawsze oznakowane kompletem znaków ustąp pierwszeństwa”, „ruch okrężny” i ruch okrężny stanowi istotę tego rozwiązania, bo ma powodować redukcję prędkości w trakcie przejazdu przez skrzyżowanie. Jednak w przypadku dużych pojazdów: autobusów lub ciężarówek to właśnie mała wysepka pozwala na przejechanie po niej – UWAŻAJ na takie sytuacje. Kierowcy tych pojazdów nie będą w stanie objechać tak małej wyspy dookoła – po prostu przejadą na wprost. Na takim rondzie bardzo ważne jest również włączenie kierunkowskazu przed wjazdem: w lewo lub w prawo. Małe rozmiary takiego skrzyżowania mogą spowodować, że inni kierowcy źle odczytają Twoje zamiary.


Wariant III – klasyczne ronda

Są to najpopularniejsze skrzyżowania o ruchu okrężnym. Często średnich lub dużych rozmiarów. Na takim skrzyżowaniu mamy zazwyczaj jeden lub dwa pasy ruchu (rzadziej trzy) biegnące wokół wyspy, która nie jest przejezdna. Wjeżdżając na takie skrzyżowanie zwróć uwagę na pojazdy z lewej strony poruszające się po skrzyżowaniu, zajmij odpowiednią pozycję przed wjazdem (właściwy pas ruchu zależny od zaplanowanego kierunku jazdy) i… No właśnie w przypadku tych skrzyżowań szczególnie tych największych użycie kierunkowskazu przy wjeździe (pomimo, że formalnie jest wymagane) staje się w praktyce niecelowe, ponieważ nie przekazuje żadnej istotnej informacji innym kierującym. Natomiast nie możesz pominąć kierunkowskazu prawego (zjazdowego), który wskazuje którym wyjazdem opuścisz skrzyżowanie – włącz go w odpowiednim momencie. To niezmiernie ułatwia i upłynnia ruch innych pojazdów, szczególnie wjeżdżających na rondo. 


Wariant IV – „turbiny”

Rondo turbinowe jest innowacyjnym rozwiązaniem ronda o dwóch lub więcej pasach ruchu. Wymyślono je w 1998 roku w Holandii. Jego organizacja wymaga od kierującego przed wjazdem dokonania wyboru kierunku jazdy oraz właściwego, dla tego wyboru, pasa ruchu. Jest to tu szczególnie ważne, gdyż przez wyniesione wysepki i separatory kanalizujące ruch nie ma później często możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.

Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.

Mam nadzieję, że nie zakręciło się Wam w głowie 😊. Instruktor na zajęciach praktycznych z pewnością pokaże Wam jak prawidłowo rozpoznać ronda i jak zastosować odpowiednie zasady.

Powodzenia!

Do zobaczenia wkrótce

Egzaminator