Rewolucja, czy kosmetyka? – Nowe zasady egzaminów na prawo jazdy już obowiązują.

Od 1 stycznia 2024 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące egzaminowania kandydatów na kierowców. Zupełnie nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach stanowi wypełnienie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw transportu określonego w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.

Konieczność wydania nowych przepisów egzaminacyjnych spowodowana była zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami z początkiem 2023 roku. Nowe rozporządzenie co do zasady zachowuje dotychczasowe regulacje zawarte w poprzednim rozporządzeniu Ministra Infrastruktury jednak wprowadzono kilka interesujących zmian, które prezentujemy poniżej.


Rejestracja na egzamin przez Internet.

Jedną z nowości jest przeniesienie całego procesu składania wymaganych dokumentów na prawo jazdy do Internetu. Oznacza to, że formalności można również załatwić nie wychodząc z domu (wcześniej trzeba było osobiście udać się do ośrodka egzaminacyjnego). Kandydat może obecnie złożyć dokumenty tradycyjnie lub przesłać środkami komunikacji elektronicznej, z wykorzystaniem rozwiązań teleinformatycznych udostępnianych przez ośrodek egzaminowania lub jako dokument elektroniczny opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Podobnie proces będzie wyglądał w przypadku odwołania terminu egzaminu.


Rozszerzony katalog dokumentów uprawniających do przystąpienia do egzaminu.

Oprócz tradycyjnego dowodu osobistego osoba przystępująca do egzaminu może wylegitymować się innym dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo osoby będącej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub Konfederacji Szwajcarskiej. Warunkiem jest, że wzór takiego dokumentu jest udostępniony w publicznym rejestrze on-line autentycznych dokumentów tożsamości i dokumentów podróży prowadzonym „Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online” (FADO).


Uwaga! Może to być również dokument mObywatel dostępny w aplikacji.


Zakończenie egzaminu na placu manewrowym

W 3 przypadkach nie można przeprowadzić części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym. Taka sytuacja ma miejsce gdy osoba egzaminowana kierując pojazdem podczas wykonywania zadań na placu manewrowym:

  • przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  • najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
  • dwukrotne nieprawidłowo wykonała każde z 11 zadań egzaminacyjnych.

Nowością jest, że ww. zachowań nie traktuje się jako zagrażających życiu lub zdrowiu!


Ponadto w przypadku części praktycznej egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E lub T brak umiejętności sprzęgnięcia pojazdu z przyczepą nie pozwala na realizację pozostałych zadań na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym. Również w przypadku egzaminu w zakresie motocyklowych kategorii brak umiejętności wykorzystania stroju ochronnego, nie pozwala na realizację pozostałych zadań na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym. Te dwa przypadki kończą egzamin z wynikiem negatywnym.


Nowe zasady przerywania egzaminu

Egzaminator przerywa egzamin jeżeli zaistniały przesłanki bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia uczestników ruchu lub jeżeli wystąpiły okoliczności określone w tabeli nr 9 (patrz tabela poniżej artykułu), a zachowanie osoby zdającej zagrażało bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego. Tutaj nastąpiła ważna zmiana! Egzamin może zostać przerwany jeżeli wystąpi zachowanie z tabeli 9 tylko wtedy gdy jednocześnie to zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu. Zmianie uległ też tytuł tabeli nr 9:  Zachowania osoby egzaminowanej mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego.


Informacja o błędach

Egzaminator podczas egzaminu informując osobę o błędzie podaje nazwę zadania, w którym popełniono błąd. Jest to nowość ponieważ do tej pory egzaminatorzy zazwyczaj informowali wyłącznie o nieprawidłowo zrealizowanym zadaniu. Natomiast w przypadku wyniku negatywnego nie związanego z przerwaniem egzaminu, a uzyskanym z powodu dwukrotnie nieprawidłowo wykonanego zadania egzaminator przekaże taką informację zazwyczaj na koniec egzaminu.


Inne ciekawe zmiany

  • Egzaminator oceniający na egzaminie na kategorie motocyklowe nie może jednocześnie kierować pojazdem, którym jedzie za osoba zdającą.
  • Pojawił się ogólny przepis, że fabryczne wyposażenie pojazdu nie stanowi urządzeń stanowiących pomoc we właściwym wykonaniu zadań egzaminacyjnych. W związku z tym każdy pojazd podstawiony na egzamin np. z OSK może posiadać nowoczesne, zaawansowane systemy wspomagające kierującego.
  • Osoba może zacząć egzamin również wcześniej (15 minut przed czasem wyznaczonym na egzamin).
  • Każda osoba (nie tylko niepełnosprawna jak do tej pory) może zdawać na kategorię AM czterokołowcem lekkim lub motorowerem trójkołowym. Na wniosek i koszt osoby egzaminowanej dopuszcza się przeprowadzenie egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM czterokołowcem lekkim lub motorowerem trójkołowym.

Powodzenia na egzaminie!


TABELA NR 9 z nowego rozporządzenia.

Zachowania osoby egzaminowanej mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego

  • Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym.
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
  • Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na oznakowanym przejściu dla pieszych.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana.
  • Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu albo w strefie zamieszkania.
  • Niezastosowanie się do:
    • sygnałów świetlnych,
    • ssygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
    • sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
  • Niezastosowanie się do znaków:
    • „stop”,
    • „zakaz wjazdu …”, *
    • „zakaz skręcania w lewo”,
    • „zakaz skręcania w prawo”,
    • „nakaz jazdy …”, *
    • „wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu”,
    • „linia podwójna ciągła”,
    • „zakaz ruchu”.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
    • na skrzyżowaniu,
    • pojazdom szynowym,
    • rowerzystom,
    • podczas zmiany pasa ruchu,
    • w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
    • podczas włączania się do ruchu,
    • podczas cofania.
  • Naruszenie zakazu zawracania.
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h.
  • Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania.
  • Naruszenie zakazu wyprzedzania:
    • na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
    • przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
    • na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
    • na skrzyżowaniach,
    • na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
    • na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
  • Niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania”.
  • Wyprzedzanie z niewłaściwej strony.
  • Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem.
  • Nieupewnienie się przed wjazdem na przejazd kolejowy lub tramwajowy czy nie zbliża się pojazd szynowy.

* Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu.