Od 1 stycznia 2024 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące egzaminowania kandydatów na kierowców. Zupełnie nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach stanowi wypełnienie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw transportu określonego w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Konieczność wydania nowych przepisów egzaminacyjnych spowodowana była zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami z początkiem 2023 roku. Nowe rozporządzenie co do zasady zachowuje dotychczasowe regulacje zawarte w poprzednim rozporządzeniu Ministra Infrastruktury jednak wprowadzono kilka interesujących zmian, które prezentujemy poniżej.
Rejestracja na egzamin przez Internet.
Jedną z nowości jest przeniesienie całego procesu składania wymaganych dokumentów na prawo jazdy do Internetu. Oznacza to, że formalności można również załatwić nie wychodząc z domu (wcześniej trzeba było osobiście udać się do ośrodka egzaminacyjnego). Kandydat może obecnie złożyć dokumenty tradycyjnie lub przesłać środkami komunikacji elektronicznej, z wykorzystaniem rozwiązań teleinformatycznych udostępnianych przez ośrodek egzaminowania lub jako dokument elektroniczny opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Podobnie proces będzie wyglądał w przypadku odwołania terminu egzaminu.
Rozszerzony katalog dokumentów uprawniających do przystąpienia do egzaminu.
Oprócz tradycyjnego dowodu osobistego osoba przystępująca do egzaminu może wylegitymować się innym dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo osoby będącej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub Konfederacji Szwajcarskiej. Warunkiem jest, że wzór takiego dokumentu jest udostępniony w publicznym rejestrze on-line autentycznych dokumentów tożsamości i dokumentów podróży prowadzonym „Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online” (FADO).
Uwaga! Może to być również dokument mObywatel dostępny w aplikacji.
Zakończenie egzaminu na placu manewrowym
W 3 przypadkach nie można przeprowadzić części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym. Taka sytuacja ma miejsce gdy osoba egzaminowana kierując pojazdem podczas wykonywania zadań na placu manewrowym:
- przejechała kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę;
- dwukrotne nieprawidłowo wykonała każde z 11 zadań egzaminacyjnych.
Nowością jest, że ww. zachowań nie traktuje się jako zagrażających życiu lub zdrowiu!
Ponadto w przypadku części praktycznej egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E lub T brak umiejętności sprzęgnięcia pojazdu z przyczepą nie pozwala na realizację pozostałych zadań na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym. Również w przypadku egzaminu w zakresie motocyklowych kategorii brak umiejętności wykorzystania stroju ochronnego, nie pozwala na realizację pozostałych zadań na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym. Te dwa przypadki kończą egzamin z wynikiem negatywnym.
Nowe zasady przerywania egzaminu
Egzaminator przerywa egzamin jeżeli zaistniały przesłanki bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia uczestników ruchu lub jeżeli wystąpiły okoliczności określone w tabeli nr 9 (patrz tabela poniżej artykułu), a zachowanie osoby zdającej zagrażało bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego. Tutaj nastąpiła ważna zmiana! Egzamin może zostać przerwany jeżeli wystąpi zachowanie z tabeli 9 tylko wtedy gdy jednocześnie to zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu. Zmianie uległ też tytuł tabeli nr 9: Zachowania osoby egzaminowanej mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego.
Informacja o błędach
Egzaminator podczas egzaminu informując osobę o błędzie podaje nazwę zadania, w którym popełniono błąd. Jest to nowość ponieważ do tej pory egzaminatorzy zazwyczaj informowali wyłącznie o nieprawidłowo zrealizowanym zadaniu. Natomiast w przypadku wyniku negatywnego nie związanego z przerwaniem egzaminu, a uzyskanym z powodu dwukrotnie nieprawidłowo wykonanego zadania egzaminator przekaże taką informację zazwyczaj na koniec egzaminu.
Inne ciekawe zmiany
- Egzaminator oceniający na egzaminie na kategorie motocyklowe nie może jednocześnie kierować pojazdem, którym jedzie za osoba zdającą.
- Pojawił się ogólny przepis, że fabryczne wyposażenie pojazdu nie stanowi urządzeń stanowiących pomoc we właściwym wykonaniu zadań egzaminacyjnych. W związku z tym każdy pojazd podstawiony na egzamin np. z OSK może posiadać nowoczesne, zaawansowane systemy wspomagające kierującego.
- Osoba może zacząć egzamin również wcześniej (15 minut przed czasem wyznaczonym na egzamin).
- Każda osoba (nie tylko niepełnosprawna jak do tej pory) może zdawać na kategorię AM czterokołowcem lekkim lub motorowerem trójkołowym. Na wniosek i koszt osoby egzaminowanej dopuszcza się przeprowadzenie egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM czterokołowcem lekkim lub motorowerem trójkołowym.
Powodzenia na egzaminie!
TABELA NR 9 z nowego rozporządzenia.
Zachowania osoby egzaminowanej mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego
- Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym.
- Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
- Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na oznakowanym przejściu dla pieszych.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana.
- Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu albo w strefie zamieszkania.
- Niezastosowanie się do:
- sygnałów świetlnych,
- ssygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
- Niezastosowanie się do znaków:
- „stop”,
- „zakaz wjazdu …”, *
- „zakaz skręcania w lewo”,
- „zakaz skręcania w prawo”,
- „nakaz jazdy …”, *
- „wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu”,
- „linia podwójna ciągła”,
- „zakaz ruchu”.
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
- na skrzyżowaniu,
- pojazdom szynowym,
- rowerzystom,
- podczas zmiany pasa ruchu,
- w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
- podczas włączania się do ruchu,
- podczas cofania.
- Naruszenie zakazu zawracania.
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h.
- Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania.
- Naruszenie zakazu wyprzedzania:
- na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
- na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
- na skrzyżowaniach,
- na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
- na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
- Niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania”.
- Wyprzedzanie z niewłaściwej strony.
- Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem.
- Nieupewnienie się przed wjazdem na przejazd kolejowy lub tramwajowy czy nie zbliża się pojazd szynowy.
* Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu.