Jak zdać egzamin praktyczny na prawo jazdy? Wjeżdżamy na drogę, czyli…włączamy się do ruchu!

Wjeżdżamy na drogę, czyli…włączamy się do ruchu.

W końcu wyjeżdżamy z placu manewrowego. Pierwszym zadaniem, które czeka na Ciebie w ruchu drogowym jest wjazd na drogę z obiektu przydrożnego, czyli po prostu wyjazd z ośrodka egzaminowania na ulicę (mówiąc bardziej po ludzku 😊).

Zadanie to realizowane jest już na samym początku egzaminu w ruchu drogowym i polega na sprawnym i bezpiecznym włączeniu się do ruchu. Jest to tak naprawdę pierwsza sytuacja w której włączasz się do ruchu – chociaż nie ostatnia (ale o tym na końcu artykułu). Pomimo pewnego rozluźnienia, które może się pojawić w związku z pozytywnym zaliczeniem zadań na placu pamiętaj, że egzamin trwa nadal. Egzaminator cały czas ocenia Twoje zachowania. To jeszcze nie moment na całkowite odprężenie – główna część egzaminu właśnie się zaczyna. Nie spinaj się jednak przesadnie, bo wtedy łatwo o pomyłkę lub błąd, który będzie kosztował Cię wynik pozytywny. Zachowaj skupienie i słuchaj poleceń egzaminatora. Skoncentruj się przede wszystkim na tym co dzieje się na drodze. To tutaj rozegra się dalsza część egzaminu. To tutaj również sytuacje będą o wiele bardziej dynamiczne niż na placu manewrowym. Będą się zmieniały szybko, a Ty musisz na nie odpowiednio reagować. Wymaga to dużego zaangażowania uwagi.


Pamiętaj, że przy włączaniu się do ruchu należy przede wszystkim zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.

Szczególna ostrożność wymaga zwiększenia uwagi, a w razie potrzeby szybkiego reagowania na zmieniającą się sytuację. Dlatego też wyjeżdżając z ośrodka ostrożnie podjedź do wyjazdu, upewniając się o możliwości kontynuowania jazdy. Zajmij właściwą pozycję na wyjeździe. Przy prawej krawędzi, jeżeli skręcasz w prawo lub przy osi wyjazdu, jeżeli w lewo (wyjątkiem będzie wyjazd jednokierunkowy – wtedy dojedź do jego lewej krawędzi 😊) Obserwuj uważnie otoczenie – lewą i prawą stronę i w razie potrzeby ustąp pierwszeństwa:

  • pieszym w na chodniku lub drodze dla pieszych, jeszcze zanim zbliżysz się do jezdni. Tutaj szczególnie uczulam na ogrodzenia i bramy, które mogą zasłonić Ci częściowo chodnik zanim jeszcze się do niego zbliżysz. Dojeżdżaj więc powoli i w razie konieczności reaguj,
  • rowerzystom na drodze dla rowerów,
  • nadjeżdżającym pojazdom na jezdni. Zwróć uwagę zawsze na oba kierunki (lewy i prawy), nawet jeżeli wyjeżdżasz w prawo. To właśnie z prawej strony może ktoś wyprzedzać!
  • innym uczestnikom ruchu – w razie konieczności.

Przy włączaniu się do ruchu to Twoim obowiązkiem jest przepuszczenie wszystkich, którzy na drodze są już w ruchu – także pieszych i rowerzystów.


Pamiętaj również o kierunkowskazie jeśli włączenie do ruchu związane jest ze zmianą kierunku jazdy!

Na przykład skręt w prawo lub w lewo. Włączając się do ruchu należy również oceniać zachowanie innych kierowców np. gdy jakiś pojazd zawraca na drodze, wyprzedza lub wyjeżdża z miejsca parkingowego wówczas poczekaj przed jezdnią na możliwość kontynuowania jazdy.


Ruszając rozejrzyj się dokładnie!!!

W momencie, kiedy uznasz, że warunki są korzystne do wyjazdu na jezdnię bardzo ważna jest dynamika. Zrób to sprawnie i bez zbędnego ociągania. Używaj pedału gazu. Nie wyjeżdżaj na samym sprzęgle, wtedy jest o wiele większe ryzyko, że zgasisz silnik. Dodatkowo zbyt  powolny wyjazd może spowodować, że sytuacja, którą jeszcze przed chwilą oceniłeś(aś) jako korzystną do włączenia się do ruchu stanie się potencjalnie niebezpieczna, lub nawet wymusisz pierwszeństwo! Staraj się wjechać dokładnie na swój pas ruchu, tak żeby nie utrudnić innym jazdy.

Uwaga! Jeżeli jednak nie jesteś pewny(a) – zaczekaj. Nie próbuj włączyć się do ruchu za wszelka cenę. Wybierz moment dla Ciebie dogodny. Nie sugeruj się egzaminatorem. Nie daj się ponieść Jego presji – wzdychaniem, kręceniem głową, a nawet jakimiś uwagami. To Ty podejmujesz decyzję, kiedy można bezpiecznie wjechać na drogę. Weź pod uwagę swoje umiejętności. Być może kierowca z kilkunastoletnim stażem zrobiłby to wcześniej i szybciej, ale Ty… poczekaj. A kiedy ocenisz sytuację pozytywnie – nie wahaj się tylko działaj i jedź!


W praktyce włączenie się do ruchu na egzaminie może również polegać na:
  • ruszaniu po zatrzymaniu na tym samym pasie ruchu,
  • wjeżdżaniu na jezdnię (np. z zatoki, parkingu, innej drogi dojazdowej lub niepublicznej, wewnętrznej, ze strefy zamieszkania, itp.).

Pamiętaj, że w takich przypadkach włączenie kierunkowskazu jest jedynie wskazówką dla innych użytkowników drogi, że pojazd zamierza włączyć się do ruchu, i nie może stanowić podstawy do uznania, iż muszą oni pozwolić na ten manewr. Rozpoczęcie manewru jest dopuszczalne, gdy jego wykonanie nie utrudni ruchu, a ponadto musi być miejsce na jego zrealizowanie.

Na wąskich jezdniach włączenie się do ruchu, zwłaszcza dużym pojazdem, może powodować przejechanie osi jezdni. W takim wypadku konieczne jest zwracanie uwagi, czy nie zbliża się pojazd z przeciwnego kierunku albo czy na tym pasie nie jest wyprzedzany pojazd. Włączający się do ruchu jest zobowiązany ustąpić im pierwszeństwa.


Włączanie się do ruchu po zatrzymaniu nie wynikającym z przepisów, ani warunków ruchu drogowego.

Zadanie to realizowane będzie przede wszystkim bezpośrednio po wykonaniu zadania „Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu”. Egzaminator wyda Ci polecenie kontynuowania jazdy. Twoim obowiązkiem jest wtedy ustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi, bądź uczestnikowi ruchu, ale przede wszystkim zachowanie szczególnej ostrożności, czyli w tym przypadku wzmocnienie czujności i obserwacji, ponieważ… włączasz się do ruchu. Często pojawiające się błędy w tej sytuacji dyskwalifikujące zdających, to nieustąpienie pierwszeństwa na skutek braku sprawdzenia możliwości włączenia się do ruchu. Dlatego koniecznie rozejrzyj się i spójrz w lusterka!


Do zobaczenia wkrótce

Egzaminator



Jazdy doszkalające przed egzaminem na prawo jazdy w Warszawie!



Sprawdź również obowiązkowe szkolenia kierowców zawodowych takie jak Kwalifikacja wstępna i Szkolenia okresowe, a także kursy dające dodatkowe uprawnienia – kursy ADR czy też szkolenie, po którym otrzymasz certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika.