Motocyklem w poślizgu, czyli dlaczego WORD „zamraża” na zimę motocykle?

 Trudne warunki drogowe

Jazda motocyklem oprócz czerpania niezwykłej radości wiąże się także z olbrzymią odpowiedzialnością. Jest zdecydowanie bardziej wymagająca od jazdy „na 4 kółkach”. Oprócz umiejętności, wiedzy z zakresu techniki kierowania oraz przepisów ruchu drogowego wymaga od kierującego także wysokiej sprawności fizycznej. Co do zasady – im trudniejsze warunki tym potrzeba tej sprawności większa. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że olbrzymia część energii jaką wytwarza nasz organizm spożytkowana jest na utrzymanie właściwej temperatury ciała. Obniżenie ciepłoty może doprowadzić do szeregu konsekwencji w tym szczególnie do zaburzenia percepcji, która bezpośrednio wpływa na czas reakcji kierującego. Wszystko to razem może doprowadzić do sytuacji bardzo niebezpiecznej.


Brak doświadczenia osoby, która dopiero zaczyna kurs

Naturalnie, część z wielbicieli jednośladów jest tego świadoma i potrafi sobie z tymi problemami bardzo skutecznie radzić. Niestety adept sztuki kierowania „2 kółek” często jeszcze nie ma tej wiedzy.Gdy dodamy do tego jeszcze elementy stresu, które nieodzownie towarzyszą nam podczas zdawania egzaminu, w tym szczególnie tego na prawo jazdy, to logika podpowiada, że o sukces może być trudno. Nie możemy także zapomnieć, że nie tylko nasz organizm w niskich temperaturach reaguje niezbyt korzystnie – także nasz pojazd. Co może się stać gdy w najmniej spodziewanym momencie przymarznie nam linka od hamulca lub stwardnieje opona a tym samym nie zapewni właściwej przyczepności z drogą?


Egzaminy państwowe na kategorie motocyklowe nie są przeprowadzane zimą

Wszystkie przedstawione argumenty spowodowały, że zgodnie z przepisami Dyrektor WORD może okresowo wstrzymać przeprowadzanie egzaminów praktycznych, gdy warunki atmosferyczne lub inne przyczyny uniemożliwiają przeprowadzanie egzaminów.O ile jeszcze kilka lat temu miało to znaczenie, gdyż czas wstrzymania egzaminów powodował „zamrożenie” okresu ważności egzaminu teoretycznego (egzamin teoretyczny był ważny przez pół roku od momentu uzyskania wyniku pozytywnego) to dzisiaj, gdy egzamin teoretyczny ważny jest bezterminowo nie ma to w tym zakresie już znaczenia. Skoro wypadki na egzaminach w zakresie kategorii jednośladowych zdarzają się częściej niż na inne kategorie, to nikogo nie powinien dziwić fakt, że organizator tych egzaminów w celu zminimalizowania ryzyka w okresie jesienno – zimowym decyduje się na ich „zamrożenie”.


Teorię na prawo jazdy można robić cały rok

Z tych też względów również szkoły jazdy prowadzą szkolenie motocyklowe od wiosny do jesieni. Teorię na prawo jazdy można odbywać przez cały rok! Jeśli zaczniesz kurs na kategorię A jeszcze przed rozpoczęciem sezonu, będziesz jedną z pierwszych osób, które zapiszą się na jazdy, zmani nastąpi „boom” 😉 Na początku sezonu motocyklowego, czyli od kwietnia o wiele krócej czeka się na jazdy niż w wakacje, dlatego jeśli zależy Ci na czasie, warto przejść szkolenie teoretyczne nawet w lutym, aby być jedną z pierwszych osób, które zapisują się na jazdy