Egzamin praktyczny na prawo jazdy – na egzaminie pojedziemy różnymi drogami

Na egzaminie pojedziemy różnymi drogami.


Witajcie w kolejnej części naszego poradnika (bo chyba tak już możemy go nazywać). Dzisiaj chciałbym zwrócić Waszą uwagę na kolejne zadanie, a w zasadzie 3 zadania egzaminacyjne, które będziecie wykonywać z egzaminatorem w ruchu drogowym.

  1. Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi,
  2. Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi (to te drogi np. z pasem zieleni pomiędzy jezdniami),
  3. Jazda drogami jednokierunkowymi

Są to zadania z jednej strony bardzo do siebie podobne, jeżeli chodzi o elementy podlegające ocenie egzaminatora. Z drugiej strony zadania te nie są, aż tak charakterystyczne jak parkowanie, zawracanie, czy hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu. Egzaminator rzadko o nich mówi bezpośrednio, na przykłada nie karze Ci ich specjalnie wykonywać, bo wykonujesz je samoistnie jadąc np. prosto jakimś odcinkiem drogi. Pamiętaj, podczas egzaminu w ruchu drogowym cały czas wykonujesz jakieś zadanie(a). Nawet jak jedziesz prostym odcinkiem drogi, to też wykonujesz zadanie! 😱 A co się z tym wiąże? Oczywiście, egzaminator to ocenia – taka jego rola na tym egzaminie. 🤔

Tak jak już wspomniałem zadania te są bardzo do siebie zbliżone i podobne w zakresie ocenianych przez egzaminatora elementów. Dlatego omówimy je sobie razem. Opisane poniżej zasady będą miały zastosowanie do ruchu na każdym rodzaju drogi. Są to również Twoje główne umiejętności, które egzaminator ocenia podczas wykonywania tych zadań. Warto więc zdawać sobie sprawę na co egzaminator szczególnie zwraca uwagą, co ocenia, według jakich kryteriów i norm. Im bardziej będziesz świadomy(a) tego, tym lepiej i swobodniej będziesz się czuć na egzaminie. Wykonanie tych zadań nie będzie potęgowało u Ciebie stresu. A to kolejny krok do oswojenia egzaminu, egzaminatora i przełamania jego trudności.


No to jedziemy.

Jazda różnymi rodzajami dróg, jako zadania egzaminacyjne egzaminator zrealizuje z Tobą na drogach jedno i dwujezdniowych dwukierunkowych, drogach jednokierunkowych, o różnej liczbie pasów ruchu. Będą występować na nich odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. Nie zdziw się więc, jeżeli egzaminator poleci Ci wjechać zarówno na małe uliczki, jak i szerokie jezdnie o wielu pasach na drogach dwujezdniowych. Wszystko to ma na celu sprawdzenie Twoich umiejętności jazdy po różnych drogach i w zróżnicowanych warunkach szerokości jezdni, prędkości jazdy i innych występujących ograniczeń lub nakazów. Pamiętaj, że to wszystko robiłeś(aś) z instruktorem i nie są to rzeczy nowe. Jedyne co jest istotne to skupienie i zaprezentowanie tych umiejętności egzaminatorowi.


Aby taki przejazd został pozytywnie zaliczony należy pamiętać o kilku kwestiach:

  • Zajmowanie odpowiedniej pozycji na drodze – jazda właściwym pasem ruchu. Przede wszystkim musisz pamiętać o obowiązku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi oraz prawym pasem w przypadku, gdy mamy więcej pasów do jazdy w tym samym kierunku. Pamiętaj, że prawy pas ruchu jest w większości przypadków najwłaściwszy i powinien być w miarę możliwości najczęściej wykorzystywany. Kiedy natomiast możesz lub nawet musisz jechać lewym pasem? Na przykład w sytuacji gdy:
    • prawa strona jest zajęta,
    • występuje zwężenie,
    • zamierzasz skręcić w lewo, będąc na jezdni jednokierunkowej,
    • zamierzasz wykonać manewr wyprzedzania.

Staraj się nie poruszać lewym pasem ruchu, jeżeli prawy jest wolny, nawet na jezdni jednokierunkowej. Szczególnie pamiętaj o tym przy niewyznaczonych pasach ruchu na szerokiej jezdni. Bardzo często osoby na egzaminie zajmują błędnie pozycję przy osi jezdni w takiej sytuacji. Uwaga! Błąd polegający na jeździe lewym pasem ruchu pojawia się najczęściej po wykonaniu wcześniej skrętu w lewo. Zdarza się wtedy, że „lądujesz” na lewym pasie i… tak już zostaje 😊. Dlatego w takim przypadku szczególnie zwróć uwagę, aby w miarę możliwości za chwilę zmienić pas na prawy. Jednak nie staraj się na siłę podczas skrętu wjeżdżać od razu na prawy pas! Nie zawsze będzie to bezpieczne rozwiązanie. Możesz zajechać komuś drogę, jeżeli pasów do skrętu było więcej. Nie jedź również przesadnie blisko prawej krawędzi, jeżeli może to zagrozić np. zaparkowanym tam pojazdom – zachowaj BEZPIECZNY ODSTĘP! Uwaga również na BUSPASY.


  • Wybór odpowiedniego pasa do zmiany kierunku jazdy – pozycja na drodze. Dojeżdżając do skrzyżowania w przypadku gdy masz zmienić kierunek pamiętaj, aby odpowiednio wcześniej zająć odpowiedni pas lub część pasa tzn. dojechać do środka jezdni przy skręcie w lewo, albo prawej krawędzi przy skręcie w prawo. Jeśli mamy wyznaczone pasy to możemy pomóc sobie szukając wcześniej odpowiedniego znaku drogowego. Szczególnie skoncentruj się przy niewyznaczonych pasach ruchu. Trudne może okazać się w takiej sytuacji ustalenie środka jezdni podczas skrętu w lewo. Ale spokojnie. Spójrz szeroko na całą jezdnię (od krawężnika do krawężnika) i spróbuj podzielić ją na pół jakbyś kroił(a) ciasto! Tam gdzie wchodzi nóż zbliżasz się, żeby skręcić w lewo. 😊
  • Dostosowanie prędkości do warunków na drodze. W zależności od warunków atmosferycznych oraz panującego ruchu musimy wybrać odpowiednią, dopuszczalną prędkość. Pamiętaj! Przy złych warunkach (deszcz, śnieg, mgła, itp.) ogranicz prędkość. Pokaż egzaminatorowi, że uwzględniasz warunki i panujesz nad samochodem. Z drugiej strony jeżeli warunki są dobre, natężenie ruchu niewielkie nie utrudniaj jazdy innym. Staraj się jechać z prędkością zbliżoną do dopuszczalnej – OBSERWUJ ZNAKI DROGOWE. Udowodnij egzaminatorowi, że potrafisz jeździć z różnymi prędkościami. To właśnie na takich odcinkach dróg – większych, szerszych, z kilkoma pasami ruchu – masz szansę zademonstrować swoje umiejętności sprawnej jazdy. Nie zmarnuj tego! Bo gdy wjedziesz na mniejsze i węższe uliczki ciężko Ci będzie jechać dynamicznie.
  • Utrzymanie właściwych odstępów od innych pojazdów. Pamiętaj, że jadąc za innym pojazdem należy przewidywać sytuacje w których to jadący przed Tobą samochód zacznie hamować gwałtownie. Nie pozwól się zaskoczyć i jedź za nim w bezpiecznej odległości. Szczególnie większy odstęp zachowaj za dużymi pojazdami (ciężarówki, autobusy).
  • Uwzględnianie zachowania innych kierujących pojazdami i reagowanie na dawane przez nich sygnały. Przede wszystkim OBSERWUJ zachowania innych kierujących, czyli po prostu pojazdy, które wokół Ciebie (szczególnie przed Tobą) się poruszają. Reaguj od razu jeżeli coś się dzieje. Zwykły sygnał kierunkowskazu np. prawego w pojeździe jadącym przed Tobą powinien spowodować, że zdejmiesz nogę z gazu. Zazwyczaj kolejnym sygnałem, który zobaczysz z tego pojazdu będzie sygnał „STOP”. Nie daj się zaskoczyć! Obserwuj i skanuj otoczenie wokół siebie. PATRZ w lusterka, nawet jeżeli nie zmieniasz pasa ruchu. Pozwoli Ci to kontrolować sytuację na drodze również za Twoim pojazdem i oceniać szybciej możliwość wykonania manewru.
  • Dynamika jazdy. Jak już pisałem wcześniej podczas egzaminu na prawo jazdy należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej dynamiki podczas jazdy. Dynamiczne przyspieszanie jest oceniane przez egzaminatora i dotyczy jazdy po odcinkach dróg pomiędzy skrzyżowaniami. Dlatego też po zatrzymaniu pojazdu np. przed sygnalizatorem rozpoczynaj jazdę bez zbędnej zwłoki. Rozpędzaj pojazd i zmieniaj biegi. Nie jedź zbyt dług na jednym (niskim) biegu. Pokaż egzaminatorowi, że umiesz korzystać ze wszystkich dostępnych biegów dla Twojej prędkość. Inaczej może Cię spotkać pytanie ze strony egzaminatora: „Czy ten samochód nie ma więcej biegów?” 😊 W razie takiej sytuacji nie daj się sprowokować. Po prostu włącz wyższy bieg. Wykorzystaj proste, mniej zatłoczone odcinki dróg do jazdy z większą prędkością (oczywiście dopuszczalną 😉). Wtedy, nawet jeżeli na innych drogach będziesz musiał(a) jechać wolniej np. z powodu zaparkowanych samochodów, egzaminator będzie miał świadomość, że mimo wszystko potrafisz jeździć sprawnie i dynamicznie.

No i wydałoby się, że to proste i banalne zadania, jednak warto pamiętać tych o kilku istotnych rzeczach.

Do zobaczenia wkrótce

 Egzaminator